Tässä Väyläviraston hankkeessa on selvitetty rataosuuden nykykuntoa ja maaperän ominaisuuksia laajasti. Hankkeessa olemme tutkineet raidesepelin nykykuntoa ja ominaisuuksia, sekä radan eri rakennekerrosten mahdollista routivuutta. Tähän on vaadittu erityyppistä näytteenottoa hyvinkin erilaisista maa- ja kiviainesmateriaaleista. Näytteenotossa keskitymme näytteen laatuun ja edustavuuteen. Tämä ei aina ole helppoa, etenkään raidesepelien kanssa, jotka pitää varovasti irrottaa ratapölkkyjen välistä tietyltä alalta ja syvyydeltä radan turvallisuutta/ kuntoa vaarantamatta, silti lapioiden tiukkaa tukikerrosta n. ämpärillinen, ja vielä niin ettei sepeli varise ja lajitu lapioitaessa.
Ratatyönä tehtävä näytteenotto vaatii usein työn tekoa yöllä, jolloin junaliikenteessä on pidemmät vuorovälit, ja liikennekatkoja mahdollista rataosuuksille saada. Yötyö on vaativaa, ja siksi hyvin valmisteltu ja suunniteltu näytteenotto on ehdoton edellytys ko. töissä. Valmiit listat ja esitiedoilla täytetyt näytteenottopöytäkirjat sujuvoittavat työtä ja auttavat myös keskittymisessä. Näin vaativaa yötyötä tekevä voi keskittyä olennaiseen.
Projektissa teemme tutkimukset ja otamme näytteet yleensä valmiiden tutkimusohjelmien avulla. Aina ei suunnittelupöydältä kuitenkaan näe, millaiset olosuhteet maastossa on, millaisia maastoesteitä, kaapeleita/putkia tai muuta infraa maastossa kulkee ja mikä on todellinen toteutettavuus ko. koordinaateissa. Tämä on meidän ammattiosaamistamme, ja yhdessä suunnittelijan kanssa olemme saaneet pisteille turvalliset, toteutuskelpoiset ja informatiiviset paikat.
